Mathilda vann logotyptävling

Mathilda Arthursson i ES17A har vunnit en logotyptävling för Kunskap & Framtid, Västsveriges största utbildningsmässa som går av stapeln i Göteborg varje år.

Svenska Mässan och yrkeshögskolan Yrgo ordnade under hösten en tävling som gick ut på att designa en ny logga till Kunskap & Framtidsmässan.

I kursen Digitalt Skapande fick varje elev i ES17A som uppgift i momentet vektorgrafik, att skapa ett eget förslag på mässans nya logotyp.

 

En jury bestående av anställda på Svenska Mässan samt studerande och lärare på yrkeshögskolan Yrgo valde ut ett antal finalbidrag bland alla inskickade logotyper. Därefter fick de besökande på årets utbildningsmässa rösta på finalisterna. Mathildas bidrag vann hela tävlingen och kommer att bli mässans nya logotype från och med nästa år. Klassen vann även biobiljetter för totalt 1500 kronor.

Motiveringen till Mathildas vinnande bidrag lyder:

Förslaget som har vunnit har lyckats att fånga upp kärnan i briefen väl, och riktar sig på ett fint sätt till målgruppen som håller på att bygga på sin framtid. Även effekten som ligger på bokstäverna för tankarna till en lysande framtid.

Utöver detta så tycker vi att den är välarbetad, fungerar bra i olika storlekar, och skulle kunna animeras till digitala kanaler.

Rutnätet som ligger i bakgrunden tycker vi påminner om en byggnadsställning eller skiss och är en väldigt fin metafor för den framtid som man börjar bygga på när man söker sin utbildning.