Kollegialt lärande på DLG

På De la Gardiegymnasiet utbildas elever på sexton olika program och Gymnasiesärskolan. Sedan ett par år tillbaka utbildar sig även alla lärare, arbetslagsledare, rektorer, undervisningsassistenter, personal på Elevhälsan och studie- och yrkesvägledare genom kollegialt lärande.

I skolan är det kollegiala lärandet ett organiserat samarbete och lärande för att utveckla undervisningen och skapa goda möjligheter för elevers lärande.

Kollegialt lärande beskrivs idag som en nyckelfaktor för framgångsrik skolutveckling. Det kan till exempel handla om att lärarna tillsammans diskuterar undervisningen och granskar inte bara sitt eget arbete utan även sina kollegors arbete utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet.

Man lyfter olika problem som kan uppstå i klassrummet och diskutera lösningar på olika situationer. Att analysera och utvärdera sin undervisning leder till bättre resultat hos eleverna. Lärande tillsammans med kollegor utvecklar inte bara enskilda medarbetares kunskaper utan resulterar även i gemensam kunskap, något som kan vara mycket värdefullt.

Fokus på Främja närvaro och Kvalité i undervisningen

Forskning visar att “Främja närvaro” och “Kvalité i undervisningen”är viktiga områden för en skola att fokusera på. Därför valdes just dessa utvecklingsområdena detta läsår.

Varje utvecklingsområde har sedan flera undergrupper som lärarna fått föreslå och sedan välja mellan. Här är några exempel på undergrupper.

  • Mentorskap
  • Sociografisk kartläggning
  • Ledarskap i klassrummet
  • Utveckling av värdegrundsarbetet
  • Utveckling av samsyn utifrån våra normer
  • Elevhälsa – ett gemensamt ansvar
  • Digitalisering
  • Motiverande/utmanande undervisning
  • Utveckling APL
  • Utveckling av IKT pedagogik
  • Ämnesövergripande arbete
  • Språkutvecklande arbetssätt
  • Läslyftet
  • Inkludering
  • Extra anpassningar/Särskilt stöd
  • NPF
  • Praktiska verktyg och metoder
  • Återkoppling för lärande

Varje grupp har tillgång till en förstelärare som handledare flera grupper. Grupperna arbetar sedan självständigt och dokumenterar sitt arbete utifrån den planering gruppen har gjort.