Elevskyddsombud till Skaraborgs Flygflottilj – F7

För att vardagen på DLG, som har över tvåtusen elever och trehundra personal, ska fungera på bästa sätt har vi en organisation som består av tjugo skyddsombud och femtio elevskyddsombud.

Tre olika utbildningar för elevskyddsombud

Elevskyddsombuden på DLG får genomgå tre olika utbildningar. En utbildning om allmän arbetsmiljö, en om brandsäkerhet och ytterligare en om psykosocial arbetsmiljö. Dessutom deltar elevskyddsombuden i skyddsronder, kartläggningar och i olika samverkansgrupper på skolan.

Skyddsombudsgruppen tillsammans med arbetsgivaren bestämde sig för att premiera elevskyddsombud som genomfört alla tre utbildningarna. En idé föddes och den resulterade i besöket på Skaraborgs Flygflottilj – F7.  Nio elevskyddsombud åkte tillsammans med sina närmaste skyddsombud till Skaraborgs Flygflottilj – F7 för att se hur Försvaret arbetar för en säker arbetsmiljö.

Högsta möjliga säkerhet

Linda Tengdahl som är rekryteringskoordinator och hennes kollega Elin Johansson mötte upp vid porten där alla fick namnskyltar för besökare.  Sedan bar det av in på flottiljområdet.

Besöket började hos Peter Sonnbjer på Flygsäkerhetsmaterielenheten.  Han berättade om när personal och flygplan utrustas för högsta möjliga säkerhet. William Pasagic, elev på Restaurang och livsmedelsprogrammet, fick stå modell för utrustningen som används.

Utrustningen ser olika ut beroende på uppdraget och var i världen uppdraget är planerat. I utrustningen ingår till exempel överlevnadsväst, flytväst, hjälm, syrgasmask, mediciner och vatten.

Med utrustningen ska en person kunna klara sig i minst två dygn på egen hand. Med tanke på den extra tyngd, 14 kilo, som utrustningen väger och värmen i vissa länder, som kommer upp i  runt 50°C, fick alla en förståelse för hur viktigt det är med god fysik, regelbunden träning och kunskap om överlevnad.

Herculesplan

Efter det väntade ett besök i hangaren där Herculesplanen, som officiellt heter Lockheed Martin C-130, körs in för genomgång och reparation. Torbjörn Lingvall, ställföreträdande chef för transportflygenheten, berättade och svarade på frågor.

På flottiljen finns sex av Sveriges åtta Herculesplan. Planen har funnits i Sverige sedan 1960-talet.

Under besöket fanns ett Hercules inne som alla kunde klättra ombord i och se hur det ser ut invändigt och hur planen kan lastas. Planet lastar knappt 20 ton eller 88 personer.

Planen är flitigt använda och eftersom varje plan har fyra motorer är de mycket säkra. Det har inte förekommit några haverier på grund av något fel på själva planet. I flygplanets cockpit sitter det tre personer, befälhavaren till vänster och styrmannen till höger och så en flygplansmaskinist. För att få bli befälhavare ska du ha flugit 1500 timmar eller mer.

En vanlig flygtid för ett uppdrag är cirka sju timmar, men Herculesplanet klarar cirka 14 timmar i luften.

Därefter berättade Kapten Hans Katsler om transportflyg, pilotutbildning, pilotyrket inom Försvarsmakten, flygtimmar, stridsflyg och mycket annat.

Elevskyddsombuden fick också följa med Hans till Herculessimulatorn och åka med på en överraskande verklighetstrogen tur ut över Vänern.

Besöket på F7 avslutades med lunch i Flottiljens fina matsal.

Mer om Försvarsmakten och Skaraborgs Flygflottilj F7