RL16 på studiebesök i Stockholm

Det som började en dag i augusti 2016 och som nu snart är över, de tre åren på Restaurang- och livsmedelsprogrammet, det är nu bara dagar kvar tills studentmössorna ska tas på och våra nybakade kockar, kallskänkor, servitörer, servitriser, bagare och konditorer springer ut i livet. Då passade vi på att bege oss till Stockholm med våra serverings- och kökselever i RL16.

Tidigt på måndagsmorgonen den 6 maj satte vi oss på tåget, lite trötta och frusna men på gott humör. Det har blivit en tradition att som avslutning i trean få göra två olika studiebesök i Stockholm. Det är självklart viktigt att besöken speglar så mycket innehåll som möjligt i så många av våra kurser som möjligt för att eleverna ska kunna se och förstå olika sammanhang och komplexiteten inom restaurangbranschens olika yrken.

Första studiebesöket

Framme i Stockholm promenerade vi till Operakällaren. Operakällaren som byggdes i slutet av 1700-talet ligger i Kungliga Operans lokaler och är vackert beläget på Karl XII:s torg invid Kungsträdgården. Verksamheten ägdes och drevs från 1961 till 1987 av stjärnkocken och krögaren Tore Wretman som tillsammans med sin kökschef Werner Vögeli placerade Operakällarens kök högt upp i gastronomins värld.

 


Genom vår tidigare elev Oskar Johansson, som sedan några år bor och arbetar i Stockholm fick vi den fantastiska möjligheten att besöka anrika Operakällaren och dessutom träffa dess ägare, kocken, matkreatören och hovtraktören Stefano Catenacci.

Stefano driver tillsammans med sin bror Alessandro Catenacci koncernen Nobis Hospitality Group som äger och driver restauranger, nattklubbar, barer och hotell i Sverige och runt om i världen. Koncernen har över 700 anställda bara i Sverige.

I huset finns sju kök och tre konditorier. Menyn byts fyra till fem gånger per år och de utgår från proteinet, det vill säga huvudråvaran och bygger upp rätten runt den. Kockarna lägger stor vikt vid att använda hela råvaran, att undvika svinn och att använda råvaror som är representativa för sin säsong och är av högsta kvalitet.

Oskar hade planerat vårt besök omsorgsfullt och efter att vi samlats i Operakällarens matsal och lyssnat på Stefano som berättade om Operakällaren, om kockyrket som livsstil, om restaurangbranschen, om att vara känd kock och hovtraktör och vi hade fått ställa våra frågor fick vi gå en rundvandring upp och ner i alla vindlande trappor och gångar både under gatunivå och över.

Vi fick se vinkällaren, provsitta Kung Carl XVI Gustafs stol, titta på dyrbara och ibland även dammiga vinflaskor, en vacker gammal flamberingsvagn från 1800-talet, vi passerade köken, förråden, minglade en stund i ett alldeles tomt Café Opera, vi stannade en god stund i Operabaren med sin vackra jugend-inredning med Chesterfieldfåtöljer och ekpanel och så till sist Bakfickan med sin långa bardisk.

Hela huset är välbevarat och pietetsfullt renoverat, takkupol och fönster av konstglas, keramisk konst på väggarna, oljemålningar, kort sagt, vart än vi vänder blicken finns det vackra och stilfulla inredningsdetaljer att titta närmare på, det är lätt att förlora sig i alla bilder och all konst.

Lunch på Operakällaren

Det hade blivit dags för lunch. Oskar hade dukat åt oss på den vackra glasverandan med utsikt mot Stockholm slott.  Lunchen började med fröknäcke, filmjölksbröd och hemkärnat smör. På menyn stod det kycklingbröst från Bjärehalvön, den absolut möraste och saftigaste kyckling vi ätit, perfekt tillagad färsk svensk grön sparris, jordärtskockspuré, ugnsrostad jordärtskocka, örtolja, körvel och så serverat à part, för alla som inte vet betyder det serverat vid sidan av, en härligt skummig velouté.

Till det serverades en fantastiskt god mousserande äppelmust. Efter det fick vi själva grilla små hemvispade marshmallows över en het sten som glödde av brännpasta. Som avslutning på en vällagad och fantastsikt god lunch fick vi nypressat kaffe tillsammans med passionspraliner och hallonmarmelad.

Vi hade varit där i nästan tre timmar och det blev dags att ta ett gruppfoto tillsammans med Oskar och önska honom lycka till nu i juni när han lämnar sitt arbete som 1:e servitör på Operakällaren och axlar arbetet som restaurangchef på Görvälns Slott Boutiquehotell i Järfälla.

Vi kan bara tacka ödmjukast för den här förmiddagen – tänk att vi fick träffa Stefano Catenacci – på riktigt! Det är stort i vår bransch! Tack Oskar för att du gjorde det möjligt!

Nobel

Nu var det dags för en välbehövlig promenad längs vattnet bort till Stockholms stadshus där vi stämt träff med Jonas Sohlberg, Jonas är Projektledare för Bankett & Event på Stockholms stadshus och han har varit vår kontakt för studiebesök där under flera år.

De som turistar i Stockholm och köper en guidad tur på stadshuset får höra om dess historia, arkitektur och veta en del Sveriges största orgel, om Nobelpriset och om banketten. Men, eftersom vi är en restaurangskola, vill vi såklart veta mer om själva driften av köket med Blå hallen, som ju inte alls är blå utan naturligt tegelröd, och Gyllene salen med sina mer än 18 miljoner guldmosaikbitar, där det dukas upp till fest.

Jonas tog oss med in i köket, bakom kulisserna, där vi fick titta på det inlåsta Nobelporslinet från Rörstrand, glasen från Orrefors, besticken från Gense och vi fick lära oss hur det går till under den årliga Nobelbanketten den 10 december varje år, det datum som år 1896 blev Alfred Nobels dödsdag, därav dagen Alfred Nobel hedras med prisutdelning och efterföljande bankett.

Nobelbanketten som ursprungligen kallades för Nobelmiddagen, hölls första gången 1901 och med några undantag fram till 1929 på Grand Hôtel Royal, sedan flera år tillbaks är det 1350 gäster som äter en välkomponerad trerättersmeny. För den som är nyfiken på nobelmenyerna och vinerna genom åren tipsar vi att läsa på The Nobel Prize Organisation webbsida. Visste ni att det alltid serveras champagne till förrätten under Nobelbanketten?

Vi passerade genom Prinsens galleri, upp och ner i trappen som leder till Gyllene salen, där vi pratade mycket om alla som serverar brinnande desserter och risken att snubbla och var man än går i Stockholm stadshus ser man överallt detaljer på pelare, i golvstenen, i målningar och på väggarna där inget mönster eller utsmyckning är lik den andra, vilket var själva grundidén för arkitekten Ragnar Östberg när han i början av 1900-talet ritade huset som efter 15 års uppförande stod klart för invigning 1923.

Vi fick ett par timmars fri tid att spendera innan tåget gick hem igen, det blev en del shopping och strövtåg i Gamla stan.

Med oss har vi många intryck och nya kunskaper, framför allt Stefanos visdomsord och att arbeta hårt, att vara noggrann, att hitta perfektionen och de rätta råvarorna – att mat och service alltid måste handla om kvalitet!  Vi får bara ett ögonblick på oss att ge gästen ett första intryck!

Förberedelseträning inför fotbollsgymnasiet

I veckan samlades 30 förväntansfulla blivande elever på De la Gardiegymnasiet. Syftet var att inför fotbollsgymnasiet ha en halvdag med information och träningspass där man gick igenom upplägg för verksamheten och de krav och målsättningar som finns. Detta leddes av Daniel Nordmark, instruktör samt idrottslärarna Helen Thomsen och Maria Böröy.

Fågelholkar

Gymnasiesärskolans individuella program har tillverkat fågelholkar under vårterminen. Det var riktigt roligt att få sätta upp dem idag. Visst ser man att alla gjorts med mycket kärlek och omtanke till våra småfåglar i Lidköping. Eleverna boade med sågspån för extra isolering. Notera även den tekniska detaljen med nubb runt ingångshålet. Detta för att inte någon rovfågel ska kunna hacka sig in.

Konst av ES16B

I en pågående utställning i De la Gardiegymnasiets matsal har ES16B skapat målningar på  utrotningshotade djur.  Projektets budskap är att uppmärksamma några av de djur som har drabbats hårt av den globala uppvärmningen och människans avtryck.

På bilderna visas: Röd panda, varg, afrikansk elefant, spanskt lo, jättepanda, bengalisk tiger, späckhuggare och pelagisk haj.

Verket vill skapa medvetenhet och framföra vikten av Världsnaturfondens arbete.

De la Gardiegymnasiets har ett skolbibliotek i världsklass

Skolbiblioteket på De la Gardiegymnasiet har tilldelats fackförbundet DIKs utmärkelse ”Ett skolbibliotek i världsklass” 2019.
2019 års utmärkelse kännetecknas av ett fokus på ett kvalitetsarbete. Kvalitetsarbetet ska syfta till skolutveckling och en högre måluppfyllelse hos eleverna.

Vi är otroligt hedrade, glada och stolta över utmärkelsen. Denna utmärkelse är ett kvitto på att vi, genom vårt långsiktiga systematiska kvalitetsarbete och metodiska arbetssätt lyckats bygga upp den pedagogiska verksamhet vi har idag. Vi är på rätt väg och arbetet fortsätter med att utveckla vår verksamhet säger Catharina Ekblad, arbetslagsledare och bibliotekarie på De la Gardiegymnasiets skolbibliotek.

Det är naturligtvis fortfarande viktigt att ha ett i verksamheten väl förankrat arbete med medie- och informationskunnighet. Det läsfrämjande arbetet är lika viktigt, matchat mot det nya medielandskapet. Båda ska grunda sig i en samstämmighet med kurs- och läroplaner. Bibliotekarierna i en verksamhet som får utmärkelsen arbetar mycket nära sina lärarkollegor, men kan också driva skolbiblioteksspecifika frågor.

Det moderna skolbibliotekets roll i skolan och undervisningen är av största vikt för att ge eleverna möjlighet att nå goda studieresultat och att vara en framgångsrik skola. Biblioteket är en viktig del av skolans arbete kring trygghet och studiero, i skolbiblioteket finns möjlighet att både studera och ta en paus under skoldagen fortsätter Magnus Thilén, gymnasiechef på De la Gardiegymnasiet.

Kriterierna i bedömningsarbetet har varit följande

Ett skolbibliotek i världsklass:
  • Är en tydlig del av skolans pedagogiska vision.
  • Samverkar med skolledning och övrig pedagogisk personal kring elevernas lärande.
  • Stärker elevernas läs- och kommunikationsförmåga i en vidgad textvärld.
  • Stärker elevernas digitala kompetens med fokus på informationsfärdigheter och förståelse för informationssökningsprocesser och sociala medier.
  • Erbjuder stöd till enskilda och grupper i deras lärprocesser.
  • Har överblick över lärresurser och ger stöd till lärare och elever i deras litteratur- och medieanvändning.
Ett skolbibliotek i världsklass har skolbibliotekarier som:
  • Är effektiva inspiratörer för att öka läsfärdigheten hos eleverna
  • Ger eleverna verktyg för källkritik
  • Lär eleverna navigera i informationsflödet och hantera sin digitala identitet
  • Är navet i den digitala kunskapsskolan!

Över 700 ungdomar söker till DLG

De la Gardiegymnasiets attraktionskraft och goda varumärke fortsätter att locka ungdomar till skolan. Över 700 ungdomar sökte i första hand till De la Gardiegymnasiet.

Finns programmet eleven vill gå väljer i stort sett 100% av lidköpingsungdomarna De la Gardiegymnasiet. Över hälften av eleverna i årskurs 9 i Grästorp och runt 80% av eleverna i årskurs 9 i Götene har valt De la Gardiegymnasiet. När det gäller kommuner som har egna gymnasieskolor kommer det ett fyrtiotal sökande från Skara och från Vara har i princip lika många, drygt 60 elever, valt De la Gardiegymnasiet som gymnasiet i hemkommunen.

Magnus Thilén, gymnasiechef för De la Gardiegymnasiet, ser några olika förklaringar till det stora antalet sökande elever. De la Gardiegymnasiet är en stor skola med många möjligheter. Man får både förmånen att träffa många olika människor men ändå kunna vara på respektive programs hemvist när man så önskar. Att DLG ligger i topp i landet med nästan 100% legitimerade lärare ger också resultat i längden liksom att man ligger långt fram när det gäller att använda datorn i undervisningen.

Glädjande söksiffror

Flera söksiffror är glädjande. Många yrkesprogram är mycket populära per plats som Bygg- och anläggningsprogrammet, El- och energiprogrammet, VVS- och fastighetsprogrammet, Fordons- och transportprogrammet och Barn- och fritidsprogrammet.

Årets raket är Naturvetenskapsprogrammet som har tjugo fler sökande än förra året. Estetiska programmets musikinriktning har trots tuff konkurrens fördubblat sina söksiffror.  Även Samhällsvetenskapsprogrammet ökar ordentligt.

Nu väntar en omvalsperiod 15 april-15 maj och troligtvis kommer söksiffrorna då öka ytterligare för De la Gardiegymnasiet.

Kollegialt lärande på DLG

På De la Gardiegymnasiet utbildas elever på sexton olika program och Gymnasiesärskolan. Sedan ett par år tillbaka utbildar sig även alla lärare, arbetslagsledare, rektorer, undervisningsassistenter, personal på Elevhälsan och studie- och yrkesvägledare genom kollegialt lärande.

I skolan är det kollegiala lärandet ett organiserat samarbete och lärande för att utveckla undervisningen och skapa goda möjligheter för elevers lärande.

Kollegialt lärande beskrivs idag som en nyckelfaktor för framgångsrik skolutveckling. Det kan till exempel handla om att lärarna tillsammans diskuterar undervisningen och granskar inte bara sitt eget arbete utan även sina kollegors arbete utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet.

Man lyfter olika problem som kan uppstå i klassrummet och diskutera lösningar på olika situationer. Att analysera och utvärdera sin undervisning leder till bättre resultat hos eleverna. Lärande tillsammans med kollegor utvecklar inte bara enskilda medarbetares kunskaper utan resulterar även i gemensam kunskap, något som kan vara mycket värdefullt.

Fokus på Främja närvaro och Kvalité i undervisningen

Forskning visar att “Främja närvaro” och “Kvalité i undervisningen”är viktiga områden för en skola att fokusera på. Därför valdes just dessa utvecklingsområdena detta läsår.

Varje utvecklingsområde har sedan flera undergrupper som lärarna fått föreslå och sedan välja mellan. Här är några exempel på undergrupper.

  • Mentorskap
  • Sociografisk kartläggning
  • Ledarskap i klassrummet
  • Utveckling av värdegrundsarbetet
  • Utveckling av samsyn utifrån våra normer
  • Elevhälsa – ett gemensamt ansvar
  • Digitalisering
  • Motiverande/utmanande undervisning
  • Utveckling APL
  • Utveckling av IKT pedagogik
  • Ämnesövergripande arbete
  • Språkutvecklande arbetssätt
  • Läslyftet
  • Inkludering
  • Extra anpassningar/Särskilt stöd
  • NPF
  • Praktiska verktyg och metoder
  • Återkoppling för lärande

Varje grupp har tillgång till en förstelärare som handledare flera grupper. Grupperna arbetar sedan självständigt och dokumenterar sitt arbete utifrån den planering gruppen har gjort.

Första hjälpen och HLR-utbildning för all personal

Igår eftermiddag när jag var på väg hem från jobbet möter jag en ung man i entrén som ropar ”Hjärtstartare, var är den?” berättar Henrik Franzén, rektor på De la Gardiegymnasiet.

Jag hämtar hjärtstartaren och springer efter mannen. När vi har några hundra meter kvar hör jag ambulansen närma sig.

Väl framme vid platsen kommer tre andra personer springande med hjärtstartare i handen samtidigt som ambulansen kom och sjukvårdspersonal tog över.

Personerna som kom med hjärtstartarna hade appen SMS-livräddare nedladdad och hade fått larm, anvisningar om platsen för hjärtstopp samt information om var närmaste hjärtstartare fanns. SMS-livräddare är ett system för att larma frivilliga livräddare till ett misstänkt hjärtstopp.

Ladda ned appen och aktivera den, det kan vara DU nästa gång säger Henrik Franzén.

Första hjälpen och hjärt- och lungräddning (HLR)

Läsåret 2018/2019 går all personal på De la Gardiegymnasiet en utbildning i första hjälpen och hjärt- och lungräddning (HLR).

De la Gardiegymnasiet är ett av kommunens föredömen när det gäller utbildning och förståelse kring vikten av att allmänheten och varje medarbetare snabbt kan agera vid ett plötsligt hjärtstopp. Det är detta som verkligen räddar liv, att kunna de enkla åtgärderna och framförallt våga agera överhuvudtaget vid ett plötsligt sjukdomsfall säger P-G Freij på Treatment Sweden AB som håller i utbildningarna.

Hjärtstartare i varje hus

I varje skolhus på De la Gardiegymnasiet finns det en hjärtstartare. Att personalen på DLG är kunniga i hjärt-lungräddning och första hjälpen kommer även kommuninvånarna till del då många av våra medarbetare bor och rör sig i Lidköpings kommun. Hjärtstartarna på De la Gardiegymnasiet finns med i Hjärtstartarregistret och är tillgängliga för allmänheten vid ett eventuellt hjärtstopp.

Vem som helst, oavsett ålder, kan drabbas av plötsligt hjärtstopp. Det kan vara du själv, en kollega, en familjemedlem eller en medmänniska på gatan. Den enda behandling som är bevisat effektiv vid hjärtstopp är hjärt- och lungräddning och en strömstöt från en hjärtstartare. En hjärtstartare ger talade instruktioner till användaren hur man ska göra. En tidig strömstöt genom hjärtat kan få hjärtats eget elektriska signalsystem att börja fungera igen.

Vet du var din närmsta hjärtstartare finns?

Ta reda på det genom att gå in på Hjärtstartarregistret. Är olyckan framme handlar det om minuter. Det finns det stora möjligheter för en drabbad person att överleva om larm, behandling med hjärt- och lungräddning och hjärtstartare sätts in under de första minuterna.

Hjärtsäker zon

Den första stora satsningen på HLR skedde redan 2014. Sedan 27 april 2015 är De la Gardiegymnasiet tilldelade certifikatet Hjärtsäker zon.

Hjärtsäker Zon är en svensk standard för att hjälpa företag och organisationer att uppnå en god beredskap för plötsligt hjärtstopp genom att ge rekommendationer för utbildning, placering, information och underhåll av hjärtstartaren. Genom att vara en hjärtsäker zon har man beredskap om ett plötsligt hjärtstopp skulle inträffa.

Bra länkar

www.hlr.se
www.hjalphjarnahjarta.se
www.hjartstartarregistret.se
www.smslivraddare.se

Elevskyddsombud till Skaraborgs Flygflottilj – F7

För att vardagen på DLG, som har över tvåtusen elever och trehundra personal, ska fungera på bästa sätt har vi en organisation som består av tjugo skyddsombud och femtio elevskyddsombud.

Tre olika utbildningar för elevskyddsombud

Elevskyddsombuden på DLG får genomgå tre olika utbildningar. En utbildning om allmän arbetsmiljö, en om brandsäkerhet och ytterligare en om psykosocial arbetsmiljö. Dessutom deltar elevskyddsombuden i skyddsronder, kartläggningar och i olika samverkansgrupper på skolan.

Skyddsombudsgruppen tillsammans med arbetsgivaren bestämde sig för att premiera elevskyddsombud som genomfört alla tre utbildningarna. En idé föddes och den resulterade i besöket på Skaraborgs Flygflottilj – F7.  Nio elevskyddsombud åkte tillsammans med sina närmaste skyddsombud till Skaraborgs Flygflottilj – F7 för att se hur Försvaret arbetar för en säker arbetsmiljö.

Högsta möjliga säkerhet

Linda Tengdahl som är rekryteringskoordinator och hennes kollega Elin Johansson mötte upp vid porten där alla fick namnskyltar för besökare.  Sedan bar det av in på flottiljområdet.

Besöket började hos Peter Sonnbjer på Flygsäkerhetsmaterielenheten.  Han berättade om när personal och flygplan utrustas för högsta möjliga säkerhet. William Pasagic, elev på Restaurang och livsmedelsprogrammet, fick stå modell för utrustningen som används.

Utrustningen ser olika ut beroende på uppdraget och var i världen uppdraget är planerat. I utrustningen ingår till exempel överlevnadsväst, flytväst, hjälm, syrgasmask, mediciner och vatten.

Med utrustningen ska en person kunna klara sig i minst två dygn på egen hand. Med tanke på den extra tyngd, 14 kilo, som utrustningen väger och värmen i vissa länder, som kommer upp i  runt 50°C, fick alla en förståelse för hur viktigt det är med god fysik, regelbunden träning och kunskap om överlevnad.

Herculesplan

Efter det väntade ett besök i hangaren där Herculesplanen, som officiellt heter Lockheed Martin C-130, körs in för genomgång och reparation. Torbjörn Lingvall, ställföreträdande chef för transportflygenheten, berättade och svarade på frågor.

På flottiljen finns sex av Sveriges åtta Herculesplan. Planen har funnits i Sverige sedan 1960-talet.

Under besöket fanns ett Hercules inne som alla kunde klättra ombord i och se hur det ser ut invändigt och hur planen kan lastas. Planet lastar knappt 20 ton eller 88 personer.

Planen är flitigt använda och eftersom varje plan har fyra motorer är de mycket säkra. Det har inte förekommit några haverier på grund av något fel på själva planet. I flygplanets cockpit sitter det tre personer, befälhavaren till vänster och styrmannen till höger och så en flygplansmaskinist. För att få bli befälhavare ska du ha flugit 1500 timmar eller mer.

En vanlig flygtid för ett uppdrag är cirka sju timmar, men Herculesplanet klarar cirka 14 timmar i luften.

Därefter berättade Kapten Hans Katsler om transportflyg, pilotutbildning, pilotyrket inom Försvarsmakten, flygtimmar, stridsflyg och mycket annat.

Elevskyddsombuden fick också följa med Hans till Herculessimulatorn och åka med på en överraskande verklighetstrogen tur ut över Vänern.

Besöket på F7 avslutades med lunch i Flottiljens fina matsal.

Mer om Försvarsmakten och Skaraborgs Flygflottilj F7

Öppet hus på DLG 14 november

Är du nyfiken på De la Gardiegymnasiet och våra program? Då ska du passa på att besöka oss på vårt Öppna Hus. Kolla in våra program, träffa elever och lärare, ställ frågor till studie- och yrkesvägledarna, prova den goda maten i skolrestaurangen, ta en fika och titta runt på skolan.

Onsdagen den 14 november kl 17:00-20:00 hälsar vi dig som går i årskurs 8 och 9 och dina vårdnadshavare välkomna till vårt öppna hus på De la Gardiegymnasiet i Lidköping.

Har du inte möjlighet att besöka oss den 14 november är du är välkommen till skolan för ett personligt besök. Kontakta din studie- och yrkesvägledare på grundskolan så hjälper de dig att boka in ett besök.

Allmän information om De la Gardiegymnasiet

Klockan 18:00-18:20 är det allmän information om De la Gardiegymnasiet i aulan.

Informationspass på programmen

Klockan 17:00, 17:30, 18:30, 19:00 samt 19:30 informerar programmen om sin verksamhet i sina studielandskap. Informationspassen är 20-25 minuter långa.

Information om fotbollsgymnasiet

Magnus Thilén och Daniel Nordmark, framtida instruktör, kommer att finnas på F-hustorget och informera om fotbollsgymnasiet klockan 17:00-20:00.

Mer information

För mer information om kvällen kontakta gärna någon av studie- och yrkesvägledarna på DLG.

Lotta Svensson telefon 0510-77 06 86
Emma Törnberg telefon 0510-77 14 35
Linda Johansson telefon 0510-77 01 95
Sofia Holm telefon 0510-77 02 96