Kollegialt lärande på DLG

På De la Gardiegymnasiet utbildas elever på sexton olika program och Gymnasiesärskolan. Sedan ett par år tillbaka utbildar sig även alla lärare, arbetslagsledare, rektorer, undervisningsassistenter, personal på Elevhälsan och studie- och yrkesvägledare genom kollegialt lärande.

I skolan är det kollegiala lärandet ett organiserat samarbete och lärande för att utveckla undervisningen och skapa goda möjligheter för elevers lärande.

Kollegialt lärande beskrivs idag som en nyckelfaktor för framgångsrik skolutveckling. Det kan till exempel handla om att lärarna tillsammans diskuterar undervisningen och granskar inte bara sitt eget arbete utan även sina kollegors arbete utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet.

Man lyfter olika problem som kan uppstå i klassrummet och diskutera lösningar på olika situationer. Att analysera och utvärdera sin undervisning leder till bättre resultat hos eleverna. Lärande tillsammans med kollegor utvecklar inte bara enskilda medarbetares kunskaper utan resulterar även i gemensam kunskap, något som kan vara mycket värdefullt.

Fokus på Främja närvaro och Kvalité i undervisningen

Forskning visar att “Främja närvaro” och “Kvalité i undervisningen”är viktiga områden för en skola att fokusera på. Därför valdes just dessa utvecklingsområdena detta läsår.

Varje utvecklingsområde har sedan flera undergrupper som lärarna fått föreslå och sedan välja mellan. Här är några exempel på undergrupper.

  • Mentorskap
  • Sociografisk kartläggning
  • Ledarskap i klassrummet
  • Utveckling av värdegrundsarbetet
  • Utveckling av samsyn utifrån våra normer
  • Elevhälsa – ett gemensamt ansvar
  • Digitalisering
  • Motiverande/utmanande undervisning
  • Utveckling APL
  • Utveckling av IKT pedagogik
  • Ämnesövergripande arbete
  • Språkutvecklande arbetssätt
  • Läslyftet
  • Inkludering
  • Extra anpassningar/Särskilt stöd
  • NPF
  • Praktiska verktyg och metoder
  • Återkoppling för lärande

Varje grupp har tillgång till en förstelärare som handledare flera grupper. Grupperna arbetar sedan självständigt och dokumenterar sitt arbete utifrån den planering gruppen har gjort.

Första hjälpen och HLR-utbildning för all personal

Igår eftermiddag när jag var på väg hem från jobbet möter jag en ung man i entrén som ropar ”Hjärtstartare, var är den?” berättar Henrik Franzén, rektor på De la Gardiegymnasiet.

Jag hämtar hjärtstartaren och springer efter mannen. När vi har några hundra meter kvar hör jag ambulansen närma sig.

Väl framme vid platsen kommer tre andra personer springande med hjärtstartare i handen samtidigt som ambulansen kom och sjukvårdspersonal tog över.

Personerna som kom med hjärtstartarna hade appen SMS-livräddare nedladdad och hade fått larm, anvisningar om platsen för hjärtstopp samt information om var närmaste hjärtstartare fanns. SMS-livräddare är ett system för att larma frivilliga livräddare till ett misstänkt hjärtstopp.

Ladda ned appen och aktivera den, det kan vara DU nästa gång säger Henrik Franzén.

Första hjälpen och hjärt- och lungräddning (HLR)

Läsåret 2018/2019 går all personal på De la Gardiegymnasiet en utbildning i första hjälpen och hjärt- och lungräddning (HLR).

De la Gardiegymnasiet är ett av kommunens föredömen när det gäller utbildning och förståelse kring vikten av att allmänheten och varje medarbetare snabbt kan agera vid ett plötsligt hjärtstopp. Det är detta som verkligen räddar liv, att kunna de enkla åtgärderna och framförallt våga agera överhuvudtaget vid ett plötsligt sjukdomsfall säger P-G Freij på Treatment Sweden AB som håller i utbildningarna.

Hjärtstartare i varje hus

I varje skolhus på De la Gardiegymnasiet finns det en hjärtstartare. Att personalen på DLG är kunniga i hjärt-lungräddning och första hjälpen kommer även kommuninvånarna till del då många av våra medarbetare bor och rör sig i Lidköpings kommun. Hjärtstartarna på De la Gardiegymnasiet finns med i Hjärtstartarregistret och är tillgängliga för allmänheten vid ett eventuellt hjärtstopp.

Vem som helst, oavsett ålder, kan drabbas av plötsligt hjärtstopp. Det kan vara du själv, en kollega, en familjemedlem eller en medmänniska på gatan. Den enda behandling som är bevisat effektiv vid hjärtstopp är hjärt- och lungräddning och en strömstöt från en hjärtstartare. En hjärtstartare ger talade instruktioner till användaren hur man ska göra. En tidig strömstöt genom hjärtat kan få hjärtats eget elektriska signalsystem att börja fungera igen.

Vet du var din närmsta hjärtstartare finns?

Ta reda på det genom att gå in på Hjärtstartarregistret. Är olyckan framme handlar det om minuter. Det finns det stora möjligheter för en drabbad person att överleva om larm, behandling med hjärt- och lungräddning och hjärtstartare sätts in under de första minuterna.

Hjärtsäker zon

Den första stora satsningen på HLR skedde redan 2014. Sedan 27 april 2015 är De la Gardiegymnasiet tilldelade certifikatet Hjärtsäker zon.

Hjärtsäker Zon är en svensk standard för att hjälpa företag och organisationer att uppnå en god beredskap för plötsligt hjärtstopp genom att ge rekommendationer för utbildning, placering, information och underhåll av hjärtstartaren. Genom att vara en hjärtsäker zon har man beredskap om ett plötsligt hjärtstopp skulle inträffa.

Bra länkar

www.hlr.se
www.hjalphjarnahjarta.se
www.hjartstartarregistret.se
www.smslivraddare.se

Elevskyddsombud till Skaraborgs Flygflottilj – F7

För att vardagen på DLG, som har över tvåtusen elever och trehundra personal, ska fungera på bästa sätt har vi en organisation som består av tjugo skyddsombud och femtio elevskyddsombud.

Tre olika utbildningar för elevskyddsombud

Elevskyddsombuden på DLG får genomgå tre olika utbildningar. En utbildning om allmän arbetsmiljö, en om brandsäkerhet och ytterligare en om psykosocial arbetsmiljö. Dessutom deltar elevskyddsombuden i skyddsronder, kartläggningar och i olika samverkansgrupper på skolan.

Skyddsombudsgruppen tillsammans med arbetsgivaren bestämde sig för att premiera elevskyddsombud som genomfört alla tre utbildningarna. En idé föddes och den resulterade i besöket på Skaraborgs Flygflottilj – F7.  Nio elevskyddsombud åkte tillsammans med sina närmaste skyddsombud till Skaraborgs Flygflottilj – F7 för att se hur Försvaret arbetar för en säker arbetsmiljö.

Högsta möjliga säkerhet

Linda Tengdahl som är rekryteringskoordinator och hennes kollega Elin Johansson mötte upp vid porten där alla fick namnskyltar för besökare.  Sedan bar det av in på flottiljområdet.

Besöket började hos Peter Sonnbjer på Flygsäkerhetsmaterielenheten.  Han berättade om när personal och flygplan utrustas för högsta möjliga säkerhet. William Pasagic, elev på Restaurang och livsmedelsprogrammet, fick stå modell för utrustningen som används.

Utrustningen ser olika ut beroende på uppdraget och var i världen uppdraget är planerat. I utrustningen ingår till exempel överlevnadsväst, flytväst, hjälm, syrgasmask, mediciner och vatten.

Med utrustningen ska en person kunna klara sig i minst två dygn på egen hand. Med tanke på den extra tyngd, 14 kilo, som utrustningen väger och värmen i vissa länder, som kommer upp i  runt 50°C, fick alla en förståelse för hur viktigt det är med god fysik, regelbunden träning och kunskap om överlevnad.

Herculesplan

Efter det väntade ett besök i hangaren där Herculesplanen, som officiellt heter Lockheed Martin C-130, körs in för genomgång och reparation. Torbjörn Lingvall, ställföreträdande chef för transportflygenheten, berättade och svarade på frågor.

På flottiljen finns sex av Sveriges åtta Herculesplan. Planen har funnits i Sverige sedan 1960-talet.

Under besöket fanns ett Hercules inne som alla kunde klättra ombord i och se hur det ser ut invändigt och hur planen kan lastas. Planet lastar knappt 20 ton eller 88 personer.

Planen är flitigt använda och eftersom varje plan har fyra motorer är de mycket säkra. Det har inte förekommit några haverier på grund av något fel på själva planet. I flygplanets cockpit sitter det tre personer, befälhavaren till vänster och styrmannen till höger och så en flygplansmaskinist. För att få bli befälhavare ska du ha flugit 1500 timmar eller mer.

En vanlig flygtid för ett uppdrag är cirka sju timmar, men Herculesplanet klarar cirka 14 timmar i luften.

Därefter berättade Kapten Hans Katsler om transportflyg, pilotutbildning, pilotyrket inom Försvarsmakten, flygtimmar, stridsflyg och mycket annat.

Elevskyddsombuden fick också följa med Hans till Herculessimulatorn och åka med på en överraskande verklighetstrogen tur ut över Vänern.

Besöket på F7 avslutades med lunch i Flottiljens fina matsal.

Mer om Försvarsmakten och Skaraborgs Flygflottilj F7

Öppet hus på DLG 14 november

Är du nyfiken på De la Gardiegymnasiet och våra program? Då ska du passa på att besöka oss på vårt Öppna Hus. Kolla in våra program, träffa elever och lärare, ställ frågor till studie- och yrkesvägledarna, prova den goda maten i skolrestaurangen, ta en fika och titta runt på skolan.

Onsdagen den 14 november kl 17:00-20:00 hälsar vi dig som går i årskurs 8 och 9 och dina vårdnadshavare välkomna till vårt öppna hus på De la Gardiegymnasiet i Lidköping.

Har du inte möjlighet att besöka oss den 14 november är du är välkommen till skolan för ett personligt besök. Kontakta din studie- och yrkesvägledare på grundskolan så hjälper de dig att boka in ett besök.

Allmän information om De la Gardiegymnasiet

Klockan 18:00-18:20 är det allmän information om De la Gardiegymnasiet i aulan.

Informationspass på programmen

Klockan 17:00, 17:30, 18:30, 19:00 samt 19:30 informerar programmen om sin verksamhet i sina studielandskap. Informationspassen är 20-25 minuter långa.

Information om fotbollsgymnasiet

Magnus Thilén och Daniel Nordmark, framtida instruktör, kommer att finnas på F-hustorget och informera om fotbollsgymnasiet klockan 17:00-20:00.

Mer information

För mer information om kvällen kontakta gärna någon av studie- och yrkesvägledarna på DLG.

Lotta Svensson telefon 0510-77 06 86
Emma Törnberg telefon 0510-77 14 35
Linda Johansson telefon 0510-77 01 95
Sofia Holm telefon 0510-77 02 96

Lokalt fotbollsgymnasium på DLG

Från och med nästa höst kan elever välja att gå fotbollsgymnasium på De la Gardiegymnasiet.

Vi ser att det finns både topp och bredd för fotbollen i närområdet säger Magnus Thilén, gymnasiechef på De la Gardiegymnasiet.  I och med att De la Gardiegymnasiet får många elever från Lidköping, Götene, Grästorp, Vara och Skara finns det säkert många fotbollsintresserade tjejer och killar som vill ta chansen att spetsa sina fotbollskunskaper på skoltid. Man kan gå vilket nationellt program som helst och delta i fotbollsgymnasiet. Det blir samma upplägg som för det lokala bandygymnasiet. Satsningen på bandygymnasiet har varit framgångsrik och där går nästan 40 elever i dag fortsätter Magnus Thilén.

Fotboll som individuellt val

Eleverna på fotbollsgymnasiet väljer kurserna Idrott specialisering 1 och 2 med fotboll som sitt individuella val under studietiden på DLG. Det blir två lektionspass per vecka. Passen kommer hållas av legitimerade idrottslärare och instruktörer från Lidköpings FK. Instruktörerna ska ha dokumenterat hög tränarutbildning.

Informationsträff i januari

I januari bjuder vi in alla intresserade till en informationsträff om vad fotbollsgymnasiet innebär för din träning och dina studier. Vill du veta mer innan dess är du välkommen till Öppet hus på De la Gardiegymnasiet onsdag 14 november. Magnus Thilén och och Daniel Nordmark, framtida instruktör, kommer att finnas på F-hustorget klockan 17:00-20:00. Anmälan till fotbollsgymnasiet sker parallellt med det ordinarie gymnasievalet 1 februari 2019.

Fokus på den individuella utvecklingen

I och med att De la Gardiegymnasiet är en attraktiv skola och fotbollsgymnasiet kommer locka ytterligare elever till skolan ser vi framemot att ungdomar från kommuner längre bort söker sig till oss. Fokus kommer att ligga på den individuella utvecklingen, det ska märkas skillnad om man går på fotbollsgymnasiet eller ej avslutar Magnus Thilén.

Lärlingsutbildning till frisör på DLG

Vi har redan en behörig frisörlärare och en fullt utrustad salong på Hantverksprogrammet där vi utbildar tjugo elever varje läsår till hår- och makeupstylister med profil SPA. Till hösten breddar vi oss ännu mer och kommer utbilda två elever per läsår till frisör berättar Karin Rosén, rektor på Hantverksprogrammet.

Efterfrågad utbildning

Frisörlärlingarna kommer ingå i en klass på Hantverksprogrammet och läsa vissa kurser tillsammans med sin klass. De praktiska momenten kommer ske både på skolan och på arbetsplatsen. Som lärling måste man vara beredd att ta mycket eget ansvar men självklart med stöd av skolans lärare och handledare på arbetsplatsen. Utbildningen leder till en yrkesexamen med möjlighet att uppnå grundläggande högskolebehörighet under gymnasietiden.

Det känns jättekul att vi äntligen kan utbilda frisörer, det gör Hantverksprogrammet komplett säger Linda Johansson, studie- och yrkesvägledare på De la Gardiegymnasiet. Vi har under flera år fått frågor om en frisörutbildning på De la Gardiegymnasiet från elever i årskurs nio. Även studie- och yrkesvägledarna på grundskolorna i Lidköping och Götene har påtalat att det finns elever som vill utbilda sig till frisörer på hemmaplan.

Samarbete med branschen är viktigt

Nu när våra politiker beslutat att vi startar lärlingsutbildningen till hösten kommer vi ta kontakt med branschen för att planera upplägg, villkor och utbildningskontrakt. Vi vet att efterfrågan på utbildade frisörer är stor från branschen säger Karin Rosén. De är ju specialister inom området och deras kunskaper är avgörande för oss för att få ett bra kursupplägg.

 

Nytt på ES Musik inför nästa läsår

Inför hösten 2019 startar vi fyra spännande profiler på Estetiska programmet Musik. Eleverna kan välja den profil som passar bäst beroende på vilka intresseområde inom musiken de har. Vi erbjuder musiker/artist, singer/songwriter, musikproduktion samt samhällsprofil. Det är framförallt önskemål från elever att kunna nischa sig lite extra inom något område som gör att vi väljer att erbjuda dessa profiler säger Karin Rosén, rektor på Estetiska programmet.

Vad innebär de olika inriktningarna?

Väljer du Musiker/Artist ligger fokus på instrument och ensemblespel. Du arbetar med din personliga utveckling både konstnärligt och tekniskt och får enskild undervisning varje vecka på två instrument. Du får möjlighet att stå på scen och uppträda för publik.

Gillar du att sjunga och kompa dig själv väljer du Singer/songwriter och får utveckla din kreativitet genom att skriva egna låtar och framföra i olika sammanhang. Din huvudinriktning är sång med gitarr eller piano som kompinstrument.

Vill du ha stort utrymme för din kreativitet genom att jobba i studio och vara livetekniker i konsertsammanhang passar profilen Musikproduktion. Du får lära dig allt om inspelning och att producera musik. Du spelar också själv i olika ensembler och får möjlighet att utvecklas musikaliskt.

Musik/Samhäll läser du fler teoretiska kurser samtidigt som du utvecklas musikaliskt. Profilen passar dig som vill ha samma behörighet som från Samhäll och Ekonomi men ändå vill fortsätta med musiken. Via det individuella valet kan du antingen välja att ”bredda” din behörighet eller läsa fler musikkurser.

Okunskap om Estetiska programmet

Inför valet till gymnasiet i februari vill vi visa vilka möjligheter och bredd vårt Estetiska program ger. Vi tror det finns en okunskap om vilken behörighet programmet ger inför vidare studier på universitet/högskola/yrkeshögskola/folkhögskola. Oavsett om eleverna går bild- och form med designprofil, estetisk och media med digitalt produktion eller musik med fyra profiler finns möjligheter få med sig kurser som motsvarar samma behörighet till högskola som om eleverna går Samhäll eller Ekonomiprogrammet fortsätter Karin Rosén.

Jag tror eleverna inte alltid har hinner undersöka alla val som ska göras på programmet under deras tre år. Med våra sökbara profiler blir det tydligare för eleverna vilka kurser man får ägna sig åt under gymnasiet säger Mikael Dalemo, arbetslagledare på Estetiska programmet Musik.

Många av våra tidigare elever har fortsatt med högre musikstudier eller läst vidare på andra universitet/högskolor. Detta ser jag som ett kvitto på att utbildningen på det Estetiska programmet håller en hög kvalité. Flera av lärarna frilansar som musiker, arrangörer och har på så sätt en nära kontakt med musikbranschen samtidigt som alla är utbildade och har lärarlegitimation.
Med de nya profilerna kommer vi höja kvalitén ytterligare och göra utbildningen tydligare. Vill du satsa på din passion och ägna dig åt musiken på skoltid ska du välja ES Musik avslutar Mikael Dalemo.

Rislampor till A-hustorget

Eleverna i klass ES17B på Estetiska programmet fick ett uppdrag i kursen Formgivning 2. En installation efterfrågades till luftrummet på A-hustorget.

Klassen fick i uppgift att göra om arton rislampor i olika storlekar. Lamporna skulle vara vita för att man ska kunna belysa dem eller projicera bilder på dem. I en del av lamporna fanns det belysning men de flesta  var utan belysning.

Tiden för arbetet var begränsad till sex veckor. Under dessa sex veckor har eleverna planerat, skissat, testat material och slutligen genomfört uppgiften.

Rislamporna har gjorts om och dekorerats med olika material utifrån elevernas kreativitet och önskemål.

I går hjälptes elever och personal från VaktmästerIT åt att hänga upp installationen.

 

​Nytt program på Gymnasiesärskolan

Hösten 2019 startar Gymnasiesärskolan på DLG ett nytt nationellt program – Programmet för administration, handel och varuhantering.

Mer teoretiskt inriktade studier

Vi är jättenöjda att vi nu kan erbjuda ett program till de elever som efterfrågar mer teoretiskt inriktade studier säger Niklas Holmkvist, rektor på Gymnasiesärskolan.

Programmet för administration, handel och varuhantering har en bra balans mellan praktiska och teoretiska kurser och lockar både kvinnliga och manliga elever. Vi på Gymnasiesärskolan vill erbjuda ett brett programutbud som motsvarar elevernas önskemål och öka elevernas förutsättningar att få gå ett program som de önskar.

Goda möjligheter till anställning

I utbildningen ingår APL (praktik). Gymnasiesärskolan på De la Gardiegymnasiet har redan idag bra kontakt med APL-platser inom handel och lager.

Arbetslagsledare på nationellt program, Agneta Myrberg, påpekar att det finns goda möjligheter till anställning inom branschen efter avslutade gymnasiestudier.

Övriga program på Gymnasiesärskolan på De la Gardiegymnasiet är Programmet för hantverk och produktion, Programmet för hotell, restaurang och bageri och Individuella programmet.

Köksskola för treorna på Restaurang- och livsmedelsprogrammet

Treorna på Restaurang- och livsmedelsprogrammet har haft en heldag på restaurang Privata rum i Göteborg för att få inspiration och nya kunskaper om mat och dryck i kombination. Thörnströms Kök som driver restaurang Privata Rum tar sen flera år tillbaka emot APL-elever från Restaurang och livsmedelsprogrammet.

Under sista året av gymnasieutbildningen börjar sammanhangen bli synliga och för elever som utbildar sig till kock, kallskänka, bagare, konditor och servitris/servitör är det självklart att vilja utveckla sina sinnen för form, färg, doft och smak och låta det mynna ut i harmonierande smakkombinationer mellan mat och dryck.

Restaurangbranschens kanske viktigaste utmaning

Att följa trender har blivit restaurangbranschens kanske viktigaste utmaning. Det gäller att välja livsmedel av hög kvalitet, att tillaga dem klokt och innovativt och att slutligen kombinera maten med drycker som gör att smakerna tillsammans “gifter sig”. 

Idag är medvetenheten om råvarors ursprung och kravet på restauranganställdas kunnighet en självklarhet för restauranggästen. Utifrån det måste vi göra våra val och använda våra kunskaper för att skapa en god gastronomisk helhetsupplevelse.

Sensorik är läran om vad vi kan uppleva med våra fem sinnen, syn, hörsel, känsel, smak och lukt – med andra ord smak- och doftupplevelser. Det är den metod vi använder oss av för att förbereda eleverna inför deras framtida yrken inom branschen.

Köksskola

Klassen blev indelade i två grupper.  En grupp fick följa med till köket och påbörja en trerätters meny.

Övriga elever fick prova tre olika röda viner från Frankrike. Provningen var en så kallad halvblind vinprovning där vi fick veta vilka viner som fanns med i provningen, men inte vilket som var vilket.

Vi letade beskrivande adjektiv för vinernas dofter och smaker – det är inte alldeles lätt – men så värdefullt att få samla doft- och smakminnen som kommer att komma till nytta i framtiden.

När köksgruppen sköljt, hackat, strimlat, vispat och förberett det mesta av de tre rätterna var det dags att byta plats på grupperna och så fortsatte det tills allt var i det närmaste klart att servera.

Det blev en förrätt av kalvråbiff med rostad lök- och citronemulsion,  jordärtskockschips, syltade kantareller och örtsallad, en varmrätt bestående av rödtungsfilé fylld med pilgrimsmussla och dill som serverades med champagnesås samt rotfruktsjulienne. Avslutningsvis desserten, mörk chokladfondant med apelsinsallad och vaniljsabayonne.

Vi blev dessutom serverade tre olika sorters äppelmust av äpplen köket själva krossat, pressat och mustat under sitt eget varumärke Thörnströms Kök. Alla tre musterna var fantastiskt goda och matchade smakerna i maten perfekt.

Tidigare elev på Restaurang- och livsmedelsprogrammet

Thörnströms Kök mitt i Göteborg ägs av Anne och Håkan Thörnström. Restaurangen drivs av dem tillsammans med kökschef Billal Andersson och restaurangchef Peter Halldén. Tillsammans driver de förutom Thörnströms Kök, Privata rum och Studio Thörnström.

Billal som var elev på De la Gardiegymnasiet 2006-2009 visade tidigt intresse för exklusiv matlagning och har under åren som gått arbetat på flertalet krogar runt om i Sverige och utomlands.

Det började på Sjöboden i Spiken utanför LIdköping, därefter Fataburen på Läckö, följt av Knistad Herrgård utanför Skövde.

Sedan bar det av till Stockholm och Melker Anderssons Fredsgatan 12 och sedan Niklas Ekstedts Restaurang 1900 på Norrmalm.

Efter det lämnade Billal Sverige och begav sig till Fiskekompaniet i nordnorska Tromsø.

Tillbaks till Sverige och Lidköping igen blev det återigen Kållandsö för en säsong på nystartade Hvita Hjorten.

Efter det var det dags för Göteborg. Där blev det två år på Thörnströms kök som kock och så småningom souschef. Efter att en kort period ha arbetat i ett par andra krogkök i Göteborg valde Billal att komma tillbaks till Thörnströms där han nu arbetat som kökschef i tre år.

Tillsammans med Håkan har Billal också gästspelat både i Montreal på “Le Fabrique” i samband med stadens ljusfestival och i Singapore på Restaurang “Esquina” som har ett kök där det lagas spanska och katalanska tapasrätter.

Billals karriär som kock och matkreatör visar verkligen på hur långt det går att nå genom hårt arbete och med målet inställt på att lyckas!

Under vårt besök hann vi tyvärr inte med att hälsa på Billal eftersom Thörnströms Kök och Privata Rum ligger en bra bit ifrån varandra i Göteborg. Vi hoppas istället att Billal tittar in och säger hej när det är dags för nästa besök den 23 november, då med våra tvåor – RL17.

Det är alltid lika roligt att träffa före detta elever och att få höra om de möjligheter och utmaningar yrket gett dem efter sin examen från gymnasiet.